• قالب سایت چیست و چه تاثیری بر افزایش کاربران سایت دارد؟

بعد از انتخاب هاست مناسب وردپرس، مرحله انتخاب قالب سایت در عین جذاب بودن برای بسیاری از کاربران گیج‌کننده و پر‌تنش است. دلیل این اتفاق نداستن نکات اصلی و فاکتورهای انتخاب قالب است. با خواندن این مقاله شما را با این نکات آشنا می‌کنم و در نهایت می‌توانید با آرامش خاطر و اطمینان از انتخاب خود لذت ببرید. با من همراه باشید تا باهم، بدون کوچک‌ترین تنشی یک قالب بی‌نظیر برای وب سایت‌تان انتخاب کنیم و از این کار لذت ببریم.

  • قالب سایت چیست؟

قالب سایت (به انگلیسی: Site Template یا Site Theme) را می‌توان مشابه دکور و قفسه‌بندی فروشگاه‌ها در دنیای واقعی دانست. قالب سایت ترکیبی از رنگ، تصاویر و المان‌های موجود در ‌سایت مانند دکمه‌ها است و باعث می‌شود فروشگاه شما مرتب و منحصربفرد دیده شود. طراحی رابط‌ کاربری یا قالب اندازه نوشته‌ها، عرض کلی صفحات و اندازه هر یک از ستون‌های سایت را تعیین می‌کند. زمانی که شروع به استفاده از وردپرس می‌کنیم، یک قالب آماده و پیش‌فرض برای ما فعال است. شاید از خود‌تان بپرسید با وجود این پوسته آماده و پیش‌فرض چرا باید یک قالب دیگر برای سایت انتخاب کنم؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است کمی در مورد اهمیت قالب سایت برای کاربران و تاثیر آن بر افزایش فروش اطلاعاتی را در اختیار‌تان قرار دهم.

  • چرا باید یک قالب سایت داشته باشم؟

قالب پیش‌فرض وردپرس یک قالب ساده وبلاگ است که ظاهر سایت شما را مانند یک فروشگاه خالی به مخاطبان نشان می‌دهد. قالبی که هیچ جذابیت بصری برای کاربران سایت ندارد و دلیلی برای ماندگاری در سایت به آنها نمی‌دهد. زمانی که که یک قرار کاری مهم و تجاری دارید، سعی می‌کنید ظاهری بهتر و مرتب‌تر از همیشه داشته باشید. سایت شما هم حکم نماینده قوی از طرف شما در یک جلسه مهم تجاری را دارد که روزانه هزاران نفر با سلایق مختلف با آن ملاقات می‌کنند، پس باید ظاهری آراسته و قابل‌قبول داشته باشد. بگذارید کمی شفاف‌تر در مورد اهمیت و تاثیر پوسته سایت روی اصول تجربه کاربری بگویم:

  • کاربران سایت خود را از سردرگمی نجات دهید!

زمانی که فروشگاهی را در سطح اینترنت راه‌ اندازی می‌کنید، مانند این است که در بهترین و پر رفت‌و‌آمد‌‌ترین نقطه شهر فروشگاهی را تاسیس کرده باشید؛ بنابراین مشتریان شما را طیف گسترده‌ای از افراد، با سنین مختلف تشکیل می‌دهند. سطح دانش و سواد تمام کاربران برای استفاده از فضای مجازی با یکدیگر به یک اندازه نیست. با انتخاب یک قالب هوشمندانه، این امکان را فراهم می‌کنید که هر کاربر با هر سطح سواد و دانشی بتواند با سایت شما ارتباط برقرار کند و سردرگم نشود.

قالب یک سایت باید درست مانند قفسه‌های یک فروشگاه همه چیز را مرتب کرده و در دسترس کاربران قرار دهد. کاربران هنگام مراجعه به سایت فارغ از اینکه در چه سطح و دانشی در مورد اینترنت هستند، باید براحتی در سایت شما گردش کنند و خدمات و محصولات مورد نیازشان را با کم‌ترین کلیک و سردرگمی پیدا کنند. فاصله دیدن و انتخاب محصول تا خرید آن باید حداکثر 3 کلیک باشد.

  • تاثیر رنگ‌بندی بر میزان فروش را دست کم نگیرید

نگ قدیمی‌ترین و مهم‌ترین عنصر در بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ است و تاثیر زیادی بر مخاطبان دارد. تاثیر رنگ‌بندی بر فروش و موفقیت وب سایت درست مانند استخدام یک فروشنده حرفه‌ای است. در فضای مجازی و در یک وب سایت فروشنده حرفه‌ای وجود ندارد که به محض ورود مشتریان با جادوی کلمات و فن‌بیان باعث فروش محصولات شما شود. طبق بحث روان شناسی در فروش، رنگ تاثیر بسزایی در تغییر خلق‌و‌خو و تصمیم‌گیری کاربران دارد. این یعنی می‌توانیم از عناصر طراحی وب سایت برای ایجاد تغییرات هیجانی در بازدیدکنندگان سایت خود استفاده کنیم. در تصویر زیر تعدادی از رنگ‌ها و تاثیر آنها بر روی مخاطب را مشاهده می‌کنید.

رنگ مهم‌ترین عنصری است که بر ذهن مخاطب تاثیر می‌گذارد و باعث جذب و یا پس زدن مشتری در ثانیه‌های اول ورود به سایت می‌شود.

  • در کمتر از نیم ثانیه ذهنیت و تصورات مخاطب را در دست بگیرید

سرعت دسترسی به اطلاعات در اینترنت، ذهن کاربران و مشتریان را کمی کم‌طاقت کرده است. آنها دوست دارند در سریع‌ترین زمان ممکن خدمات و محصولات مورد نیازشان را در سایت شما پیدا کنند. زمانی که بفهمید 80 درصد کاربران به خودشان زحمت جستجو در سایت را نمی‌دهند و اگر امکاناتی که می‌خواهند در دسترس نباشد بسرعت سایت شما را ترک می‌کنند؛ اهمیت انتخاب یک قالب استاندارد با توجه به سلیقه و خواسته مخاطبان را درک می‌کنید.

نترسید! لازم نیست یک برنامه نویس یا طراح گرافیک حرفه‌ای باشید تا بتوانید بهترین قالب را برای وب سایت‌تان انتخاب کنید. سفر شما برای راه‌ اندازی کسب‌ و‌ کار اینترنتی به یک ایستگاه مهم رسیده است. وقت آن رسیده است که یک ظاهر خوب و حرفه‌‌ای برای وب سایت‌تان انتخاب کنید. اما چطور؟

  • در انتخاب قالب سایت باید به چه نکاتی توجه کنید؟

در این بخش مواردی را به شما خواهم گفت که با توجه به آنها بهترین قالب را برای وب سایت‌تان انتخاب کنید. با در نظر گرفتن این موارد ذهنیت شما در مورد قالب سایت به یک تصویر واضح و شفاف تبدیل می‌شود و براحتی می‌توانید در بین هزاران طرح و قالب، انتخاب مطمئن و درستی داشته باشید.

  • 1-‌‌ می‌خواهید چه وب سایتی راه‌ اندازی کنید؟

اولین و واضح‌‌ترین مسئله در انتخاب قالب سایت، موضوع و حوزه فعالیت وب سایت است. اگر بدون تصمیم قاطع در این مورد به انتخاب قالب بپردازید با بی‌نهایت قالب جذاب و دوست‌داشتنی مواجه می‌شوید که حتی حاضرید ایده کار‌تان را برای استفاده از آنها تغییر دهید!

هر وب سایت ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. هرگز نمی‌توان برای یک وب سایت تجاری از یک قالب بلاگ شخصی استفاده کرد. اگر شما تصمیم به راه‌ اندازی یک فروشگاه آنلاین دارید، قالب سایت باید ویژگی‌های یک فروشگاه مانند دسته‌بندی یا فیلتر کردن محصولات بر اساس یک برند خاص، قیمت و سایر مشخصه‌های مخصوص کسب و کار آنلاین شما را داشته باشد.

  • 2- بودجه و هزینه خود را در نظر بگیرید

یکی از مزیت‌های بینظیر وردپرس تغییر قالب سایت، براحتی و بدون تاثیر بر محتوای سایت است. اگر در آغاز بودجه شما بسیار کم و محدود است سعی کنید بهترین قالب موجود بر اساس بودجه خود را انتخاب کنید. در آینده می‌توانید یک قالب بهتر خریداری کنید و یا حتی یک قالب مخصوص خود‌تان سفارش دهید.

فقط به این نکته توجه کنید که سادگی تغییر قالب در وردپرس به این معنا نیست که شما اجازه زیاده‌روی دارید و می‌توانید در فاصله زمانی کوتاه قالب‌های مختلفی را روی سایت امتحان کنید. زیاده‌روی در این کار باعث از دست دادن مشتریان‌تان می‌شود.

  • 3- عجله نکنید و برای انتخاب قالب زمان بگذارید

ممکن است برای راه‌ اندازی وب سایت‌تان بسیار هیجان‌زده باشید و بخواهید بسرعت یک قالب انتخاب کنید و منتظر مشتریان‌تان باشید، اما به این نکته توجه کنید که اگر قالب شما نتواند نیازهای شما و کاربران‌تان را پوشش دهد، اضافه‌کردن ویژگی‌های جدید به آن بسیار سخت‌تر خواهد بود و زمان بیشتری از شما می‌گیرد. حتی ممکن است باعث ایجاد نارضایتی در مشتریان شود.

بنابراین به امید نتیجه‌گرفتن سریع، در انتخاب قالب عجله نکنید. به‌اندازه‌کافی وقت بگذارید و در مورد ویژگی‌های قالب‌ مناسب با حوزه کاری خود تحقیق کنید.

  • 4- به سراغ قالب‌های انعطاف‌پذیر و قابل تغییر بروید

برخی از قالب‌ها قابلیت سفارشی‌سازی و تغییر در رنگ‌بندی و نوع نمایش را دارند. اینکه قالب شما مشابه پوسته سایت رقبای‌تان باشد چه فایده‌ای برای شما دارد؟ اینکار فقط به کاربر اعلام می‌کند شما یک کپی دست دوم از سایت رقیب هستید؛ حتی اگر هزاران ایده جدید و خاص داشته باشید. فراموش نکنید ظاهر سایت اولین تاثیر را در ذهن مشتریان بوجود می‌آورد. ذهنیتی که ظاهر سایت در کاربران بوجود می‌آورد بسختی قابل تغییر است.

با توجه به موارد گفته شده شما باید امکان شخصی‌سازی قالب را داشته باشید تا بعنوان یک کپی دست دوم که حرفی برای گفتن ندارد؛ شناخته نشوید.

  • 5-  قالب واکنش‌گرا انتخاب کنید

قالب واکنش گرا (به انگلیسی: Responsive) به این معنی است که سایت شما در تمام دستگاه‌ها اعم از موبایل، تبلت، کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ و حتی تلویزیون به بهترین شکل نمایش داده شود. در واقع باید نمایش سایت بر اساس سایز نمایشگر کاربر استاندارد باشد و اندازه نوشته‌ها، تصاویر، دکمه‌ها و سایر المان‌های صفحه متناسب باشد. واکنش‌گرایی به اندازه‌ای مهم است که اگر سایتی از آن پشتیبانی نکند صد‌در‌صد محکوم به شکست است.

  • 6- مطمئن باشید قالب سایت توسط طراحان آن پشتیبانی می‌شود.

یک قالب خوب حتما باید خدمات پشتیبانی داشته باشد. مخصوصا اگر شما تازه‌کار باشید حتما نیاز به مشاوره و پشتیبانی خواهید داشت. البته با تجربه‌‌ترین افراد در حوزه راه‌ اندازی وب سایت هم همیشه بدنبال یک تیم پشتیبانی قوی و حرفه‌ای هستند. مطمئن شوید که قالب موردنظر‌تان توسط تیم طراحان آن پشتیبانی می‌شود و در مورد هزینه پشتیبانی هم تحقیق کنید. در ایران معمولا قالب‌ها با شش ماه تا یکسال پشتیبانی رایگان ارائه می‌شوند و بعد از گذشت این زمان برای ادامه استفاده از خدمات پشتیبانی باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید که البته هزینه خیلی زیادی نیست.

  • چطور می‌توانم یک قالب وردپرس داشته باشم؟

قالب‌های از‌پیش‌آماده زیادی برای وردپرس وجود دارد و فقط کافی است سری به فروشگاه‌های اینترنتی قالب وردپرس بزنید و پوسته موردنظر‌تان را انتخاب کنید. شاید هم یک طرح عالی برای پوسته سایت در ذهن دارید و می‌خواهید از یک طراح قالب وردپرس بخواهید آن را برای شما پیاده کند!

وردپرس سیستم مدیریت محتوای قدرتمندی است و با توجه به حجم استفاده کاربران از آن، طراحان زیادی در سراسر دنیا مشغول به طراحی‌قالب برای این CMS (به فارسی: سیستم مدیریت محتوا) هستند. خوشبختانه در ایران هم طراحان حرفه‌ای و کاربلد در این زمینه کم نیستند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که از قالب آماده استفاده کنید و یا قالب مخصوص به خود را سفارش دهید؟

  • سفارش قالب و یا استفاده از قالب‌های آماده؛ کدام بهتر است؟

تصمیم‌گیری در این مورد به میزان بودجه و خواسته‌های شما بستگی دارد. ممکن است با مراجعه به فروشگاه‌های ارائه‌دهنده قالب وردپرس یک پوسته ایده‌آل و مناسب پیدا کنید که نیاز به تغییرات نداشته باشد و با هزینه نسبتا‌کم آن را خریداری کنید.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که حتی با انتخاب منعطف‌ترین قالب‌های از پیش آماده هم نمی‌توانید تغییرات زیادی را در آنها ایجاد کنید. بنابراین باید قالبی را انتخاب کنید که نیازهای اساسی و مهم شما را -دقیقا بر اساس آنچه که می‌خواهید- پوشش دهد.

در‌صورتیکه ایده ناب و تازه‌ای داشته باشید و یا قالب‌های آماده خواسته‌های شما را پوشش ندهد باید به سراغ طراحان سایت رفته و از آنها بخواهید ایده شما را پیاده‌سازی کنند. استفاده از یک قالب متفاوت انتخاب جذاب و هیجان‌انگیزی است اما هزینه آن کمی بیشتر از قالب‌های آماده است.

پیشنهاد من به شما این است که اگر بسراغ سفارش یک قالب رفتید، سعی کنید حتما پوسته‌ای خلاقانه و منحصر‌بفرد سفارش دهید. به نظر من تکرار الگوهای همیشگی خیلی جالب به نظر نمیرسد و ارزش هزینه‌کردن ندارد.

نتیجه‌گیری:

دیدید که انتخاب قالب کار سخت و پیچیده‌ای نیست و اگر به نکات گفته شده توجه کنید هرگز مردد و سردرگم نخواهید شد. بعد از انتخاب قالب با استفاده از فیلم آموزشی که برای شما تهیه شده؛ براحتی می‌توانید سایت خود را روی وردپرس راه‌ اندازی کنید و پوسته پیش‌فرض وردپرس را با قالب دوست داشتنی خود‌تان عوض کنید.

سایت چیست؟

سایت‌های اینترنتی این روزها بخش بزرگی از زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهند. می‌توانید یک روز خود را بدون چک کردن تابناک یا خبر آنلاین، بدون دیدن قیمت جدید ارز، بدون بررسی جدیدترین تخفیف‌های دیجی کالا تصور کنید!؟ از روی تراکت‌های تبلیغاتی سوپرمارکت محل گرفته تا تابلوهای انتخاباتی، آدرس‌های اینترنتی همه جا دیده می‌شوند! تا به حال به این فکر کرده‌اید که معنای دقیق سایت چیست و اصلا این پدیده از کجا و چگونه شروع شده است؟

می‌دانید سایت‌ها چه انواع و اجزایی دارند؟

می‌دانید چه افراد و شرکت‌هایی به سایت نیاز دارند؟

دل‌تان می‌خواهد یک سایت داشته باشید اما نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید؟

اگر به پاسخ این سوال‌ها و بسیاری نکات دیگر در زمینه طراحی سایت علاقه‌مند هستید در ادامه همراه ما باشید. این جا در وبنا زیر و بم سایت‌های اینترنتی را برای‌تان روشن می‌کنیم.

در ادامه میخوانیم:

  • تاریخچه سایت چیست؟
  • انواع سایت های اینترنتی
  • انواع سایت از نظر فنی
  • انواع سایت از نظر کارکرد
  • انواع سایت از نظر نسل
  • سایت‌ها چگونه طراحی می‌شوند؟
  • اجزای تشکیل‌دهنده سایت‌ها
  • چه نوع کسب‌وکارهایی به سایت نیاز دارند؟
  • برای راه‌اندازی یک سایت از کجا شروع کنیم؟
  • نکات مهم در مورد راه‌اندازی سایت
  • تاریخچه سایت چیست؟

قبل از این که به اعماق تاریخ برویم باید اول موضوع بحث را روشن کنیم. تعریف علمی مفهوم سایت کمی پیچیده است اما به زبان ساده می‌توان گفت:

یک وب سایت مجموعه‌ای از صفحات به هم پیوسته است که از طریق یک آدرس قابل دسترسی هستند؛ صفحاتی که شامل متن، تصویر، قالب‌های مختلف و … می‌شوند.

در سال ۱۹۸۹ شخصی به نام تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) پروپوزالی را ارائه کرد که شکل زندگی و ارتباطات بشر را برای همیشه تغییر داد.

او که با نام TimBL نیز شناخته می‌شود، مخترع World Wide Web یا شبکه جهان‌گستر است. نرم‌افزاری که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از اینترنت هر کجا که باشند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

این پروفسور دانشگاه ام آی تی در سال ۱۹۹۱ اولین سایت تاریخ را در آزمایشگاه‌های بنیاد علمی Cern رونمایی کرد. آدرس این سایت  info.cern.ch بود و اطلاعاتی را در مورد همین پروژه منتشر می‌کرد.

اولین سایت‌ها با کدهای ساده HTML نوشته می‌شدند. صفحات این سایت‌ها شامل سرتیتر و پاراگراف و ابرمتن (Hypertext) بود که روی صفحه نمایش رایانه‌های مختلف به نمایش درمی‌آمد. در ابرمتن‌ها از ابرپیوند (Hyperlink) استفاده می‌شد و از طریق این پیوندها کاربران می‌توانستند به صفحات دیگر مراجعه کنند.

از توضیحات علمی بگذریم. چیزی که لازم است بدانید این است که وب سایت‌ها بستر ارتباطی ساده و انعطاف‌پذیر­ی هستند که یکی از مهمترین دستاوردهای تاریخ بشر به شمار می‌روند و این تازه زمانی است که هنوز موتورهای جست‌وجو وارد بازی نشده‌ بودند! (یک روز خود را بدون گوگل تصور کنید!)

  • انواع سایت های اینترنتی

با یک نگاه کلی همه سایت‌ها مثل هم به نظر می‌رسند، نه؟ البته رنگ و رخسار و مطالبشان متفاوت است اما تفاوت‌های اصلی پشت پرده جریان دارد! سایت‌ها را می‌‌توان از جهات گوناگونی مانند نوع کاربری، ویژگی‌های فنی و نسل تقسیم‌بندی کرد.

  • انواع سایت از نظر فنی

سایت استاتیک

از دیدگاه فنی، سایت‌ها به انواعی مثل داینامیک، استاتیک و … تقسیم می‌شوند.

سایت استاتیک یا ایستا به سایتی گفته می‌شود که قابلیت تغییر یا آپدیت شدن ندارد. این سایت‌ها با دو روش HTML و فول‌فلش نوشته می‌‌شوند. مزایای سایت‌های استاتیک و پابرجا به شرح زیر است:

  • برای طراحی سایت‌های استاتیک نیازی نیست برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید. یک اچ تی ام ال کار هم می‌تواند فرایند طراحی را انجام دهد. به این ترتیب هزینه طراحی سایت پایین می‌آید.
  • از آن جا که طراحی صفحات در سایت‌های ایستا به صورت جداگانه انجام می‌شود، طراح می‌تواند هر صفحه را با ویژگی‌های منحصر به فرد طراحی کند.

اما معایب این نوع سایت چیست ؟

  • امکان به روز رسانی تنها توسط طراح سایت وجود دارد. در این حالت شما برای حذف و اضافه مطالب به تماما به طراح وابسته هستید.
  • هزینه نگهداری این سایت‌ها بالاتر است چون صاحبان باید هزینه‌های جداگانه‌ای برای ویرایش مطالب به طراح بپردازند و نمی‌توانند این کارها را شخصا انجام دهند.
  • به دلیل این که به روز رسانی در سایت‌های ایستا انجام نمی‌شود، نمی‌توانند رتبه بالایی در موتورهای جست‌وجو به دست بیاورند. (تا به حال به صفحه دوم نتایج گوگل سر زده‌اید!؟)
  • این سایت‌ها انعطاف‌پذیر نیستند و امکان برقراری ارتباط میان کاربر و مدیر در آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل کاربران علاقه‌‌ای به سایت‌های ایستا ندارند.

سایت‌های داینامیک

سایت داینامیک یا پویا به سایتی گفته می‌شود که انعطاف‌پذیر باشد و امکان ویرایش را در اختیار مدیران قرار دهد. این سایت‌ها با سیستم مدیریت محتوا یا CMS طراحی می‌شوند.

با داشتن این سایت‌ها نیازی نیست خوره کامپیوتر باشید یا برنامه‌نویسی بدانید تا بتوانید به راحتی به مطالب سایت خود دسترسی داشته باشید، هر وقت دل‌تان خواست آن‌ها را تغییر بدهید و به روز رسانی کنید. سیستم‌های مدیریت محتوای متعددی وجود دارند که وردپرس یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها است.

سایت‌های داینامیک، یا مبتنی بر برنامه‌نویسی طراحی می‌شوند یا به صورت فلش داینامیک. سایت‌های فلش داینامیک در بستر ادوب فلش نمایش داده می‌شوند و به همین دلیل سنگین هستند. سایت‌های سنگین دیر بارگذاری می‌شوند و در موتورهای جست‌وجو رتبه‌های پایین‌تری دارند. این سایت‌ها هر چند که حوصله آدم را سر می‌برند، زیبا و جذابند و برای کاتالوگ‌های معرفی محصول یا محتوای هنری مناسب هستند.

  • انواع سایت از نظر کارکرد

سایت‌ها کارکردهای مختلفی دارند و برای موارد متعددی استفاده می‌شوند. سایت‌های تفریحی، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری، سایت‌های فروشگاهی و … که هر کدام ویژگی‌ها و کاربری خاص خود را دارند.

  • انواع سایت از نظر نسل

بله شکاف میان نسل‌ها در سایت‌های اینترنتی هم وجود دارد! سایت‌های اینترنتی از نظر نسل به سه دسته تقسیم می‌شوند. سایت‌های نسل اول، یک‌طرفه هستند. یعنی محتوا توسط مدیر یا مدیران سایت بارگذاری می‌‌شود و کاربران فقط می‌توانند آن را ببینند.

سایت‌های نسل دوم تولید محتوای سایت را به یک کار مشارکتی و تعاملی تبدیل کردند.  در این سایت‌ها کاربران و بازدیدکنندگان نیز در فرایند تولید محتوا سهیم هستند. می‌توانند مطالب را لایک کنند، کامنت بگذارند و … در این سایت‌ها نیازی به بارگذاری مجدد صفحات نیست و تنها بخش‌هایی که تغییر کرده‌‌اند دوباره بارگذاری می‌شوند. به این ترتیب سرعت بارگذاری یا لود سایت بالاتر می‌رود.

اما جدیدترین نوع، یعنی نسل سوم سایت چیست و چگونه عمل می‌کند؟ سایت‌های نسل سوم، که با نام وب معنایی نیز شناخته می‌شوند، سایت‌های هوشمند هستند. این سایت‌ها مخاطب خود را می‌شناسند و با استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی و هوش مصنوعی، محتوایی متناسب با سلیقه و نیاز مخاطب نشان می‌دهند.  این سایت‌ها بسیار پیشرفته هستند و پیچیدگی‌های زیادی دارند و به همین دلیل تعداد کمی از آن‌‌ها موجود است.

سایت‌ها چگونه طراحی می‌شوند؟

طراحی سایت مراحل متعددی دارد. اول باید کسب‌وکار خود را به خوبی بشناسید و هدف از راه‌اندازی سایت را مشخص کنید. با توجه به این هدف می‌توانید نوع سایت را انتخاب کنید. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم بهترین نوع طراحی سایت چیست .

بعضی از سایت‌ها با استفاده از سیستم‌های آماده و رایگان مدیریت محتوا طراحی می‌شوند. سیستم‌هایی مانند وردپرس یا جوملا که قالب‌های آماده را در اختیار طراحان قرار می‌دهند. استفاده از این نوع سایت‌ها ساده و ارزان و برای اهداف کوچک بسیار مناسب است. حتی ممکن است خودتان هم بتوانید یک سایت وردپرسی ساده و غیر حرفه‌ای طراحی کنید. البته اگر حوصله سر و کله زدن با نرم‌افزارها و خواندن متن‌های آموزشی را داشته باشید!

نوع دیگر طراحی سایت به صورت سفارشی و توسط برنامه‌نویسان حرفه‌ای انجام می‌شود. اگر قالب‌های آماده برای کسب‌وکار شما کافی یا مناسب نباشند، باید از این روش استفاده کنید. سایت‌های بزرگی مانند یوتیوب، فیس بوک، دیوار، آپارات و … همگی با این روش طراحی شده‌اند. این نوع برای شرکت‌های بزرگ و جیب‌های بزرگ مناسب تر است!

می‌توانید با شرکت‌های طراحی سایت مشاوره کنید. آن‌ها بر اساس نوع کسب‌وکار و هدف‌تان، نوع مناسبی را به شما پیشنهاد می‌دهند.

  • اجزای تشکیل‌دهنده سایت‌ها

سایت‌های مختلف، بخش‌های مختلفی دارند. مثلا بعضی از سایت‌ها درگاه پرداخت آنلاین دارند و بعضی دیگر ندارند اما یک سری عناصر در همه سایت‌ها مشترک هستند.

دامنه یا دامین

دامین (Domain) یا دامنه در واقع نام سایت شما است.  یعنی همان چیزی که کاربران در صفحه مرورگر خود تایپ می‌کنند تا به سایت شما برسند. این نام باید منحصر به فرد باشد. در واقع امکان وجود نام مشترک برای سایت‌های مختلف وجود ندارد. شرکت‌های طراحی سایت نام‌های پیشنهادی را در یکی از ابزارهای بررسی دامین چک می‌کنند و در صورتی که تکراری نباشد، می‌توانید نام سایت خودتان را انتخاب کنید.

صفحه اصلی

صفحه اصلی یا هوم پیج (Home Page) اولین صفحه‌ای است که کاربران بعد از ورود به سایت با آن مواجه می‌شوند.

این صفحه به کاربران نشان می‌دهد هدف سایت چیست. هوم پیج را می‌‌توان به ویترین مغازه تشبیه کرد. یعنی این صفحه به نوعی معرف کسب‌وکار شما است و طراحی آن اهمیت ویژه‌ای دارد. در صفحه اصلی از طریق مسیریابی (Navigation) کاربران را به بخش‌های مختلف سایت هدایت می‌کنید. معمولا سرتیترهای مسیریابی در قسمت بالای صفحه قرار می‌گیرند.

صفحات درباره ما و تماس با ما

این جا قرار است خودتان را معرفی کنید. پس این صفحات باید به بهترین شکل طراحی شوند و کاملا در معرض دید باشند. محتوای بخش درباره ما باید بهترین کیفیت را داشته باشد و به خوبی شما یا کسب‌وکارتان را معرفی کند. در بخش تماس با ما اطلاعاتی مانند شماره‌های تماس، آدرس‌های پست الکترونیکی و نشانی شبکه‌های اجتماعی را قرار می‌دهید.

موارد دیگر

یک سایت ممکن است صفحات متعددی داشته باشد. مانند سایت‌‌های معرفی محصول که در آن‌ها هر صفحه به معرفی یک یا چند محصول می‌پردازد. در این صفحات بسته به موضوع از محتوای متنی، عکس و ویدئو منتشر می‌شود. بعضی از سایت‌ها بخش‌های دیگری هم مانند فروشگاه یا وبلاگ دارند.

  • چه نوع کسب‌وکارهایی به سایت نیاز دارند؟

امروزه تقریبا تمامی کسب‌‌وکارها به سایت نیاز دارند! با توجه به بالا رفتن آمار استفاده از اینترنت و رواج استفاده از گوشی‌های هوشمند (حتی مادربزرگ‌ها دستور پخت غذا آپلود می‌کنند!)، افراد هر جایی که باشند می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق سایت‌های اینترنتی یا شبکه‌های اجتماعی پیدا کنند. به همین دلیل تمامی کسب‌وکارها، از کلینیک‌های پزشکی گرفته تا سوپر مارکت‌ها به سایتی برای معرفی خود نیاز دارند.

وبسایت مثل یک کارت ویزیت یا کاتالوگ است که اینترنت آن را در دسترس همه قرار می‌دهد. کسب‌وکاری که در اینترنت معرفی نشود، خیلی زود از بین می‌رود. البته این روزها شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند معرف شما در فضای مجازی باشند.

  • برای راه‌اندازی یک سایت از کجا شروع کنیم؟

برای راه‌اندازی سایت باید سه مرحله را طی کنید: طراحی سایت، خرید دامین و اجاره سرور.   

بهترین کار این است که یک شرکت طراحی سایت معتبر پیدا کنید و کار را به آن‌ها بسپارید. این شرکت‌ها، برای انتخاب نوع سایت به شما مشاوره می‌‌دهند و بعد از عقد قرارداد، سایت را با توجه به ویژگی‌های خواسته‌شده برای‌تان طراحی می‌کنند. حواس‌تان به انتخاب شرکت باشد و با پیشنهادهای عجیب و غریب وسوسه نشوید!

در مرحله بعد باید برای خرید دامین اقدام کنید. این کار را می‌‌توانید شخصا انجام دهید اما بهتر است آن را به شرکت بسپارید. ریزه‌کاری‌های زیادی در این زمینه وجود دارد و بهتر است توسط افراد باتجربه انجام شود.

اجاره سرور آخرین مرحله راه‌اندازی سایت است. منظور از سرور کامپیوتری است که سایت شما روی آن نصب می‌‌شود. برای اجاره سرور به دو صورت می‌توانید اقدام کنید:

اجاره سرور اختصاصی که در آن همه منابع سرور در اختیار یک مشتری است. هزینه‌های سرور اختصاصی بسیار بالا است و برای سازمان‌هایی با بودجه‌های کافی مناسب است.

اجاره سرور یا هاست اشتراکی که در آن شرکت مالک سرور، آن را با استفاده از نرم‌افزارهای خاصی میان مشتری‌ها به اشتراک می‌گذارد. این تقسیم‌بندی بر اساس قدرت سیستم و پهنای باند انجام می‌شود.

  • نکات مهم در مورد راه‌اندازی سایت
  • قبل از اقدام به راه‌اندازی سایت، کمی در این زمینه تحقیق کنید. روش‌ها و ابزارهای مختلف را بشناسید تا بتوانید از کلاه‌برداری‌های احتمالی پیش‌گیری کنید.
  • تبلیغات فراوانی در زمینه طراحی سایت وجود دارد. از خدمات شرکت‌های معتبر استفاده کنید و قبل از عقد قرارداد نمونه‌‌کارها و سابقه شرکت را بررسی کنید.
  • از تیم طراحی بخواهید که دامین را به نام شخص شما یا شرکت‌تان ثبت کنند.
  • گول قیمت‌های خیلی پایین را نخورید زیرا ممکن است کار بی‌کیفیتی تحویل بگیرید. قیمت‌های بسیار بالا نیز منطقی نیستند و لزوما به کیفیت عالی منجر نمی‌شوند. قیمت‌های رایج را می‌توانید با بررسی و تحقیق شناسایی کنید.
  • پس از طراحی سایت، باید تبلیغات را شروع کنید. سایتی که کسی آن را نبیند، به چه درد می‌خورد!؟
  • در این مطلب به بررسی مفهوم سایت یا وب‌سایت پرداختیم و تاریخچه، انواع و بخش‌های آن را بررسی کردیم. حالا با توجه به مطالبی که گفته شد می‌توانید تصمیم بگیرید که برای کسب‌وکار شما بهترین نوع سایت چیست و برای راه‌اندازی آن باید از کجا شروع کنید. فراموش نکنید که سایت معرف شما است و اگر طراحی مناسبی نداشته باشد و تجربه خوبی برای بازدیدکنندگان رقم نزند، به ضررتان عمل خواهد کرد.